Komosse och skams hål o lite däremellan!

Helt plötsligt uppenbarade sig en dag då jag kunde komma loss även på em. Är ju oftast hänvisad till förmiddagar annars när barnen är i skolan. Vad göra?
Skickade snabbt iväg en förfrågan till Titti om hon kunde tänka sig att beta av en cache på hennes önskelista?
Ett smart drag för se det ville hon gärna!
 
Klockan 9 möttes vi upp inne i tidaholm för att åka EPAvägen ner mot Mullsjö. Den kallas så för att den alltid var i så dåligt skick, likadant som grejer som köptes på EPA när den affären fanns. Denna dag var vägen bra och vi fortsatte sen neråt Bottnaryd där första stoppet var!  Pärlstigen ( Pearlpath) - Bottnaryd. Vilken fin morgonpromenad vi fick tack vare denna!
 
 
 
 
Dessutom låg det en riktigt mysig hembygdsgård längs vår stig!
 
 
Här var helt klart ett område som kunde rymma mer gömmor. Även kyrkan var oerhört fin. Lånar en bild här.
 
 
Så fortsatte vi vår färd till en av Tittis önskegömmor: Grillplatsen. Det var visst något om att just denna gömma 
är utlagd ett speciellt datum.....Undrar om hon kollat gömman innan, för under åren jag känt Titti så har jag fått klart för mig att mossar är inte hennes favoriter. Nu var det just till en mosse vi skulle, nämligen ett av Sveriges mest intressanta myrområden, Komosse på ca 3000 hektar!!!!!
 
En fantastisk plats!
 
 
Solen sken, göken gol och vindarna var ljumma. Tystnaden hade kunnat höras om vi inte pratat så mycket.....
 
 
Vilket landskap! 
 
 
 
Tur det var spångat för det var rejält blött vid sidan om på sina ställen, men det är inte var dag man går 4 km på spångar!!!!
Vi hade var sin runkeeper på och det var rätt konstigt för medans Titti gick 4,5 km gick jag hela 500 meter mer. Jag gick inga omvägar, då hade jag sjunkit, så hur kan det komma sig? Teknikens under.....
 
Nu när detta mål var avklarat styrde vi sakta färden norrut igen. Arbete vid ån var ett fint ställe.
 
 
Enligt karta från år 1729 fanns en såg och ett torp som hette Sågetorpet vid denna plats. Senare har här också legat en kvarn. Nu finns bara ruiner kvar av den gamla sågen/kvarnen.
 
Fikadags hade det nu blivit och platsen vi valde blev Mulseryd Beach en liten dold pärla ute på udden i Mulserydssjön.
 
 
Där finns en liten fin sandstrand med grillplats, gungor, picknickbord. Åh vad gott det smakade men bad och gungning hoppade vi över denna gång!
 
 
 
Underbart!!!!!!
 
Vilken plats!!!! Här gick kamerorna varma! Ett hav av vitsippor förgyllde ytterligare! Blir lika glad varje gång jag ramlar över en sådan här gömma!
 
 
 
 
 
 
En märklig plats med en jätterolig gömma. Alltid lika kul när någon lägger ner rejält arbete på att glädja oss andra!
 
Så glad man kan bli av att komma in i en omöjlig burk!
 
 
Tiden går och vi avslutar med en cache på min önskelista:  JJK11-01 Skams Multi
 
Jag har alltmer börjat uppskatta multicacher och detta var en fin sådan! Att den låg i anslutning till ett naturreservat (skams hål) gjorde inte saken sämre!
 
 
 
Underbar vandring fick avsluta en helt fantastisk dag! Tack Titti för att du kunde följa med!
 
 
 
 
 
 

 

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0