Jullov

Det händer inte så mycket vad gäller geocaching just nu. Familjen har jullov och så även jag faktiskt. Känns riktigt konstigt att inte tillbringa julaftons kväll på intensivvården som jag har gjort så många år förut.
En stor sorg faktiskt att jag inte kan ägna mig åt det yrke jag tycker så mycket om. Men kanske en dag i framtiden kan jag återvända, tills dess får jag ägna mig åt att annat och det råkar visst innebära jullov detta år.
Vuxenskolan är en ypperlig arbetsplats för mig just nu på mer än ett sätt.
 
Två delprojekt i "Historien i din hand" är nu klara och igång och loggarna har varit positiva. Så roligt när man ju faktiskt gör detta projekt under Vuxenskolan i Tidaholms vingar.
 #1 Barnrundan HellidenBonus Barnrundan Helliden var en liten nybörjarrunda, speciellt inriktad på att alla som cachar med barn.
 
Efter detta så började jag ju med det jag verkligen gillar, nämligen att gräva i närhistorien.
Det finns ju en historia egentligen att berätta på de flesta ställen, fast oftast är den inte nedtecknad och då vet man ju heller inte om den.
Klockarhemmet var ett undantag. Jag hittade en sida på internet: Klockarhemmet
och den hade ju massor av spännande att berätta. Men jag uppfattade att det var lite rörigt att få sammanhang om var platserna var och vem som bott var osv och så gillar jag ju att kunna läsa historien när man är på platsen.
Så nu finns det totalt 10 cacher där i Klockarhemsstan, varav en gammal som ju faktiskt gjorde att jag blev intresserad av platsen en gång för länge sedan.
Den försvunna bynHäradsallmänning och Göta-Lena och Klockarehemmet. berättar bakgrundshistorien om platsen.
RosengrensBergkvistesLoransa och några till är placerade i anslutning till de gamla numera försvunna boplatserna och som avslutning finns även Rackela håla, en plats med tradition.
 

Kung Racke – enligt berättelserna en byhövding verksam under vikingatid.

Sägnen om honom lever alltjämt kvar på västgötska Kålland, och då särskilt i socknen Rackeby, en plats som sägs vara uppkallad efter denne storman.

Sina stora rikedomar lär Racke ha fått när han farit med vikingatåg i österled. Men han var tydligen inte enbart framgångsrik – innan han skulle fara över Vättern för att kriga i Östergötland, grävde han ner sitt guld på den västgötska sidan av sjön. Dessvärre förlorades slaget och ingen återvände för att gräva upp skatterna.  

På 1800-talet lejde en bonde från Fågelås folk för grävarbetet som utfördes helt manuellt. Gropen har en diameter på ca 25 m och är närmare 10 m djup och platsen kallas ännu för Rackes håla. Bonden blev utfattig och fick gå från sin gård.

 

En fångakt finns bevarad på en av de boende i byn. Spännande då jag ju aldrig sett en sådan förut.

 

Visst är det roligt att kunna ge en del av historien bakom dessa gamla torpställen.

Med denna annons kan man bilda sig en uppfattning om hur standarden var en gång innan de blev så här.

Och javisst, jag kan inte förneka att jag blir genuint glad av att få loggar där mina enkla petrör i skogen kallas som en kulturgärning! Visst är det underbart att geocaching även kan bjuda på en kulturhistoria som åtminstone inte jag hade fått annars.....

Glömde det innan. Kanske en länk till projektet vore bra att skriva med oxå: Historien i din hand | Ett geocachingprojekt i samarbete med ..

I januari kommer sidan att uppdateras mer när jullovet är slut!

 


Kommentarer
Postat av: Inga Johansson

Alltid spännande att logga en gömma som har en historia att berätta. Ser ut som att det snart måste bli en tur uppåt Tidaholm. God fortsättning på julen och njut av jullovet! Det gör jag.

Svar: Tack! Njuter för fullt faktiskt!Varmt välkommen till mina trakter framöver!
bojip

2014-12-26 @ 18:29:15
URL: http://tankstallet.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0