Kinnekulle i blåsväder

 Det har ju blivit några turer bortåt Kinnekulle den senaste tiden. Vi har ju ett litet projekt att slutföra däruppe och kinnekulle är en vacker plats, om än något svår att komma till för oss som det verkar, så har jag absolut inget emot besök däruppe.
Häromdagen, tror det definitivt var en av de blåsigare, så gav vi oss av igen och det känns faktiskt riktigt skönt att säga att NU är vi klara däruppe! Jag har skickat 16 gömmor för rewiew och Titti har skickat 17! Vi lär ju få återkomma för att logga varandras om inte annat längre fram efter eventet.
 
Planen var att vi skulle gå västerplanaleden, en vandring på ca 6 km i vackra alvarsmarker på Österplana Hed.
Det är så förvirrande det där med alla plana som finns på kinnekulle. Österplana, västerplana och medelplana......
Att dessutom västerplanaleden går på österplana hed gör det ju inte enklare att hålla reda på.
 
Några bilder från leden:
 
 
 
 
Nog kommer det vara finare här om någon månad när det börjar grönska!
 
 
Fast lite grönt var det redan. Massor av sådana här växte intill Blomberg. Har aldrig sett dem förut och undrar så vad det kan vara.......
Googlade runt lite och hittade att det var klockjulrosor! Sällsynta i vilt tillstånd överallt utom på Kinnekulle!
 
 
Vacker svamp!
 
 
Tänk när ekarna slår ut i de gigantiska ekhagarna i Blombergs naturreservat!
 
 
Vi passerade även Blombergs säteri! Här sägs det att det spökar!
 
En vacker vandring trots att det bara var i början på mars!
 
Vi fortsatte till ett annat känt ställe på Kinnekulle. Munkängarna!
 
 
En liten paviljong stod inne bland träden! Här har jag lustigt nog bara varit en enda gång förut och det var när ramslöken blommade för ca 20 år sedan. Trots att vi varit på kinnekulle rätt ofta de senaste åren.
 
 
Här är jag väldigt tacksam för civil olydnad. Denna kyrka skulle ha rivits enligt order från höga herrar men de byborna vägrade. Det är jag tacksam för eftersom denna kyrka nog är den jag tycker är vackrast på hela kinnekulle!
 
Några andra mer eller mindre kända kyrkor passerade vi också:
 
 
 
 
Detta var nog dagens märkligaste upplevelse. Österplana kyrkogård har inga gravplatser utan består mestadels av ängsmark runtom. I ena änden av kyrkogården finns en grind som leder rakt ut på österplana hed och där finns inte ett hus i närheten. Kändes klart annorlunda att stå med kyrkan bakom ryggen och blicka ut genom kyrkogårdsgrinden rakt ut på heden! Solen började även här nu tappert göra dagens sista försök att bryta sig igenom de täta molnen, hela luften andades VÅR!!!!! och jag bara njöt!
Kan inte tänka mig en bättre placering av pilgrimsleden än denna då den passerar förbi exakt här!
Ett nästan magiskt slut på ännu en härlig dag!
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Maud Sjöstedt

Vilka vackra bilder du tar Birgitta. Om dina ordinarie geocacharvänner har annat för sig när du vill åka hit nästa gång följer jag gärna med.

Svar: Självklart får du jättegärna följa med Maud! Längesen sist nu!Har du någon ledig vardag så hojta till!
bojip

2014-03-10 @ 18:09:59
Postat av: Lena Alteg

Jag gillar de något gulaktiga på näst sista bilden, annars vet du ju att jag gillar alla kyrkor.

Svar: Aha, menar du klockjulrosorna? Titti gillar oxå kyrkor så du har all anledning att åka dit framöver sen!
bojip

2014-03-11 @ 16:30:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0