Med skidor på fötterna och gpsen i hand!

 
Jag har genom åren hört folk prata om hur fint det är att åka skidor på Blängsmossen och varje gång har jag tänkt att det vill jag också göra nån gång. Märkligt nog har den gången aldrig blivit av förrän idag. 
Vårkänslor i luften även idag, efter en gårdag med nästan 10 grader varmt, gjorde mig dock lite skeptisk om det skulle funka att åka men det visade sig inte vara några problem alls.
 
 
Spåret var jättefint med några få undantag. Fast här fanns en möjlighet att göra en liten omväg och slippa närkontakt med mossvattnet.
 
 
Det största problemet var nog annara stt ta sig uppför den oerhört hala backen upp på Billingen med bilen och det var inte utan att jag funderade lite över hur jag skulle komma ner igen sen eller rättare sagt hur jag skulle komma ner utan att kana av vägen in i en trädgård.
 
Jag var uppe vid parkeringen kl 9 på morgonen och det fanns redan ett par bilar där. 
Blängsmossen är en av Skaraborgs största högmossar som lånat drag från de vidsträckta Norrlandsmyrarna. Trots sin storlek är den nästan opåverkad av ingrepp. Mosseplanet är stort och har rikligt med tuvor och höljor där enstaka martallar tronar. Det kantas av stora blöta laggar där växtligheten är som rikast.
 
Här växer rosling, hjortron och sumpstarr. Sileshåret, som fångar insekter med sina klibbiga blad, växer nedsänkt bland vitmossan. Ljung och klockljung väljer torrare delar av mossen. Ängsullen, med sina snövita ulltottar, prunkar i stora bestånd på sommaren.
Alla de där växterna såg jag ju självklart inte ett spår av förutom tallarna men jag såg däremot mycket av skidspåret. Hela 8 km platt fint spår fanns det, runt hela mossen. Underbart för mig som har så svårt för att bromsa i nedförsbackar med skidor på fötterna. För åka längdskidor det gillar jag trots min oförmåga att bromsa och svänga.
 
 
Så oerhört vackert det bara kan vara en morgon på en mosse!!!!
 
 
Det fanns ju två geocacher på mossen också som jag inte haft en tanke på att logga förrän just idag. Gå rakt ut på en mosse är dock inget jag gärna gör men med skidor på fötterna var det så mycket lättare!
 
Lustigt nog fanns det redan skidspår att följa till Billinge Blöt # 12 Blängsmossen även om de inte var lika fina som de andra.
 
 
Terrängen var ju inte heller lika skidvänlig direkt just där. Spår fanns även tillbaka till det ordinarie spåret så det blev en avstickare och en logg!
 
 
Jag fortsätter min tur runt mossen och förundras över alla märkligt växta tallar. Hur kan de bara växa i sådana konstiga krokar.....
 
 
Vilt och vackert! Helt plötsligt var jag bara 450 meter från In the middle of the sea? som ligger mitt på mossen. Ska jag avvika från spåret? Ja sagt och gjort. Och när jag närmade mig såg jag skidspår igen!
 
 
Båda burkarna var loggade för bara två dagar sen! Kul, för detta är geocacher som inte får alltför många besök.
Synd för det är en riktig naturupplevelse att skida fram i stillheten ute på denna enorma mosse.
 
Utsikt långt, långt åt alla håll, och en liten burk i ett träd! Vad mer kan man önska sig?
 
 
Det kommer definitivt inte att ta 49 år till innan jag besöker Blängsmossen med skidor på fötterna nästa gång. Och nerför backen till Billingen kom jag helskinnad. Den där solen den gör underverk även på hala backar!

Kommentarer
Postat av: Inga Johansson

Så fint det var på mossen. Kommer just hem från Store Mosse. Tog en eftermiddagstur och loggade en FTF längs leden. Det var nästan barmark hela vägen på stigen utom just där jag plurrade. Vilka härliga dagar vi har haft. Hoppas det fortsätter så hela sportlovet.

Svar: Javisst är det något särskilt med mossar.....Något jag aldrig kunnat tro för några år sedan innan jag började med geocaching. Store mosse ligger på min önskelista framöver, hoppas möjligheten kommer att å komma dit nån gång.Ja visst är det helt fantastiskt fina sportlovsdagar vi haft! Som jag saknat solen.....
bojip

2015-02-10 @ 17:49:48
URL: http://tankstallet.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0