När hösten är som vackrast

 
 
 
En liten tur en dimmig förmiddag, visade sig bli en tur i ett helt fantastiskt vackert höstlandskap.
Solen vilade där ovanför dimman och när den lättade så blev hela världen gyllene.
Underbart!
 
 
Skogen är ju inte riktigt att föredra nu när det är älgjakt, så vi valde vägnära och öppna landskap.
Några älgjägare såg vi inte, men däremot älgar.
Inte mindre än 5 stycken såg vi på mindre än en timme.
Ståtliga djur är de verkligen.
 
 
Vi började vår dag med Solberga Åsen. Denna plats har jag alltid trott var en sådan där korv med massor av blommor på som är så typisk för vår bygd.
Så var dock inte fallet.
 
 
Visst var det en ås, men utan blommor och istället med en väg på toppen.
Fast jag blev inte besviken, det var en riktigt bra gömma och dessutom väldigt vackert när dimman lättade.
 
Fivlereds kyrka blev vårt nästa mål. Här glömde jag faktiskt att fotografera så det blev lånade bilder. Tror jag blev så exalterad av läget på själva kyrkan.
 
 
 
Den låg så ensligt, nästan mitt ute i ingenting, utan nära grannar förutom en sjö med brygga. Att den hade detta märkliga vapenhus på baksidan missade jag faktiskt oxå på plats, skäms lite, men det var så vackert att titta ut mot sjön.
 
 
Ett ljuvligare läge för en fika hade varit svårt att hitta.
 
 
Vi njöt och förundrades över lövregnet som kom ibland utan minsta vindpust i träden.
 
Mätta åkte vi vidare mot Olsbrostenen
 
 
En 1000-årig runsten belägen 1 km från Åsarp. Stenen är den mest kända och enligt många den vackraste av de knapp 20-tal runstenar runt Falbygden. 

Överst avbildas ett kors, och därunder återfinns ett lejon av samma typ som bl.a. finns på den kungliga Jellinge-stenen på Jylland, vilken restes i slutet av 900-talet.

Olsbrostenen är den enda stenen i Sverige som omnämner Estland. 

Guve reste denna sten efter Olav, sin son En mycket dugande ung man Han blev dräpt i Estland Håvard (?) högg stenen ja så står det på stenen för dem som kan tyda runor. Jag kan det inte men Google är till god hjälp som alltid.

Nästa spännande plats var Slutarpsdösen

Många skålgropar på ovansidan och en spännande plats med historia.
Även grinden in i hagen andades historia.
Första gången jag ser en sådan här på en plats som den här.
 
 
Sista gömman på vår tur blev Eldslottet.
En lätt gadgetcache av en typ jag inte träffat på förut.
Bra avslut på en bra förmiddag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0