Humlaledet och Bastöna igen.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
En helt ljuvlig vårdag var det häromdagen. Just denna dag var vikt för några timmars utflykt med tjejligan. Att solen ville med på utflykt gjorde ju inte saken sämre!
Jag behövde göra service i Bastöna. Men dit vill jag helst inte åka ensam, eftersom det är så ruskigt långt bort från all civilisation. Malin och Lena var inte sena med att acceptera min lilla fråga om sällskap.
 
Vi stannade självklart även till vid idylliska HUMLALEDET, en plats där delar av filmen Rid i natt ska ha spelats in.
 
 
Jag blir alltid lika fascinerad när jag kommer till dessa låga små hus, tänk att böja sig varje gång man ska in och ut ur stugan. Fast de var ju sannolikt betydligt kortare än vi är nuförtiden.
 
 
Vidare in i storskogen. Bastöna ligger ca 5 km rätt in i mörkaste skogen och där har det bott folk ända in på 50-talet. Siste invånaren var faktiskt skolkamrat med min morfar. Nu är det en välskött hembygdsgård, en riktig idyll.
 
 
 
Vi fortsatte några hundra meter närmare Rössjömosse, där lämningarna av det gamla Bastöna ligger.
 
 
Massor av liv hittade vi faktiskt här men kanske inte av den sort man tror.
 
 
Träden är gamla och det är mängder av mossa på dem.
 
 
Vi hittade även en ormgran. Under mina vandringar på Helliden lärde jag mig att det fanns sådana men lyckades inte hitta någon.
Ormgranar har ett märkligt utseende med färre och oftast längre grenar än normala granar. 
 
 
För nog måste det väl vara just en ormgran, såg helt annorlunda ut mot sina grangrannar.
 
På tillbakavägen fikade vi i solen i lä mot Bastönas gamla stugvägg.
Behöver jag berätta att det var underbart?
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0