Västergötlands största

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Platser som är unika tycker åtminstone jag borde ha nån cache som visar till platsen. Jag gör ju ofta så när jag är på semester att jag letar besöksmål med hjälp av geocaching.com.
I en av grannbyarna råkar västergötlands största gravfält, vad gäller gravhögar, befinna sig.
 
En plats väl värd ett besök och är man dessutom förtjust i vår landskapsblomma ljung är det ett riktigt eldorado.
 
 
Märkligt nog fanns bara en gömma ute i skylten vid vägen från början. Därifrån ser man inte ens gravfältet. Jag minns så väl första gången jag stannade vid kringelskylten ute vid vägen (som faktiskt råkade vara min allra första hittade cache) och sen gick uppför trappan upp mot gravfältet och när man kom över krönet möttes av utsikten ovan. Jag blev så positivt överaskad, för det var inte vad jag förväntat mig. Att få gå i zicksack mellan de små kullarna är en speciell upplevelse.
 
Jag la en gömma på andra sidan gravfältet för några år sen men den försvann och då jag gärna ville ha ut några stycken här fick den bli ersatt av en ny på annan plats.
Här finns ca 300 små gravkullar och de flesta är täckta med ljung. Nu när den blommar som bäst tyckte jag det var dags att locka dit fler.
 
En hålväg finns här med, även den beklädd av ljung.
 
 
Det är rätt backigt (var nånstans hemomkring är det inte det......) men det är en vacker plats. Utsikten från högsta punkten är inte heller att förakta.
Fikaplats finns såklart, ännu en viktig detalj i min värld:-)
 
 
Sällskapliga får håller platsen öppen, finare renhållningsarbetare får man leta länge efter.
 
 
 
Tre enkla petrör som visar oss lite av vikingarnas värld. 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0