Domedagsdalen och Djupa hålet

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Maken föreslog att vi skulle ta en liten minisemester på jullovet. 
Varför inte? Eftersom alla i familjen uppskattar Boda Borg så föll valet på just ett sånt ställe, denna gång Karlskoga som är en av de bästa anläggningarna i landet enligt mitt tycke.
Som tur var passade vi på att boka övernattning också, och det gjorde att jag numera har tillbringatt en natt i Degerfors.
En mysig liten ort som jag nog aldrig stannat till i annars. Därför hamnade vi även i domedagsdalen, för det kändes lite konstigt att inte passa på att försöka få åtminstone lite frisk luft och sol på en plats jag aldrig besökt innan.
 
 
Domedagsdalen är den djupaste av fem strömrännor där Svea älvs vatten antas ha runnit ut mot Letälven, och hela området i Sveafallet är ett vildmarksområde format av istiden. Där finns jättegrytor, klippblock och branta klippväggar. 
 
 
 
Eftersom snön låg på både träd och mark så kändes det dessutom som att vandra omkring i ett enda stort vildmarksjulkort.
 
 
Vackert och spännande!
 
 
En lätt earthcache låg i området Sveafallen Earthcache samt några traditionella. Loggade bara en av dem, för hit vill jag absolut återvända, om inte annat för att se området i snöfritt tillstånd framöver. 
 
Vi körde drygt en mil söderut och stannade vid Lidetorpsmon-Earthcache . Här finns en av landets största dödisgropar och det var tack vare den som jag upptäckte att gpsen ville få mig att tro att jag var en bra bit under havsnivån. Det gällde nämligen att mäta djupet på gropen.
 
 
Djupa hålet var verkligen djupt, fast inte så djupt som min gps tyckte......
 
 
En spännande plats och en gigantiskt stor dödisgrop.
 
 
En plats där tystnaden var total, om man nu undantar våra flåsanden när vi skulle upp ur hålet igen.....
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: anna-lena

Spännande. Precis sådan platser som man vill uppleva. Kanske något för ett par dagar på sportlovet... om inte snön har kommit och sabbat promenadmöjligheterna. Ha det gott i det nya året!

Svar: Tack det samma!
bojip

2016-01-01 @ 19:51:17
URL: http://femfemman.blogspot.com
Postat av: Inga Johansson

Domedagsdalen har jag besökt en gång för längesen när vi åkte motorcykel runt Vänern. Det var en fantastisk plats. Vi stannade till vid Sveafallen på väg till FAD i örebro men då var det redan mörkt så det blev inte mycket vi kunde se. Jag vill också tillbaka dit. Det djupa hålet verkar väldigt intressant. Det blev en liten geotur här också idag med tre riktigt kluriga gömmor. Gott att ha klarat av dem. God fortsättning på det nya året!

Svar: Tack det samma!
bojip

2016-01-01 @ 21:14:20
URL: http://tankstallet.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0