Sällskapsdam kring Eksjö

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 Jag fick en fråga via messenger från Lena för ett tag sen om jag ville följa med till Eksjö den 19 juli. Såklart jag ville men funderade lite över varför hon ville just dit. Det var ju nämligen inte en stad vi nämnt att vi velat till nån gång när vi pratat tidigare.
Nåväl, kom mig inte för att fråga mer om det förrän nån vecka senare, då en oförstående Lena kom på att hon visst glömt berätta att hon behövde hämta barn som varit på semester med morföräldrar och gärna ville ha sällskap på resan.
Aha, uppgraderad till sällskapsdam😀. Ja inte mig emot. 
Nogrann planering drog jag igång såklart. Det är ju något som jag tycker är nästan lika kul som att faktiskt åka iväg.
Alltså fanns en plan redan när vi gav oss iväg på morgonen. Första stopp var Fagertofta gravfält. Ett mycket bra val av första stopp.
 
 
Jag är ju rätt svag för gravfält pga att de ofta är vackra platser. Denna var nog definitivt en av de vackraste jag besökt. 
 
 
 
Massor av resta stenar, bl.a denna märkliga variant av domarring ovanför.
Även en mycket tydlig treudd nedanför. 
 
 
Otroligt vacker och speciell plats, väl värd ett besök. 
Jo, här blev det en favvo för att vi blev visade platsen samt att själva upplägget på multin.
Dessa fina fjärilar såg vi många av. Vet inte vad de heter.
 
 
Kalkugnsruinen vid Hamnarydsjön blev andra stopp. Kalkstenen bröts och brändes här från 1600-talet och fram till slutet av 1870-talet.
Ruinen var inbäddad i grönska men kalkboden syntes ju desto bättre med sitt vackra läge vid sjön.
 
 
Lena länkade en kvarn när hon föreslog vår tur i trakten, dock inte denna men eftersom den ingick i samma serie var den ju värd ett besök.
Den visade sig inte helt lätt att hitta till. Gpsen hade inte samma uppfattning om vad som var väg som vi hade, men till slut så fann vi en rofylld plats, strax intill några danskars sommarhus.
 
 
Av kvarnen syntes inte så mycket längre men en plastburk hittade vi till slut.
 
När jag började planera för vår Eksjötripp kunde jag inte undgå att lägga märke till att det var synnerligen lämpligt att åka dit om man ville släcka grader i en challenge.
För att släcka inte mindre än 8 stycken var det bara att sätta igång och pussla lite då ett helt gäng pusselmystar låg strategiskt längs en väg i området.
Det är ju bara det att jag har så svårt för att pussla på datorn. Men märkligt vad en challenge kan göra egentligen. Motiven var allt annat än lätta och bitarna många. Dessutom var det några av cacherna som man behövde pussla upp till 4 olika pussel.  Xin the Ember Spirit (DotA-R #25 - Pussel)
 
 
Men nånstans under mitt pusslande kom jag in i nåt slags flyt och min motvilja mot pussel förändrades. Det blev t.o.m rätt kul till slut. Härligt. 
Att logga de utvalda cacherna gick oxå över förväntan, och när vi hittade en så fin fikaplats som den nedan inte så långt ifrån en av cacherna var lyckan gjord. Fick bli en favvo där med. Dazzle (DotA-R #5 - Pussel)
 
 
 
Efter att ha gått Eksjös elljusspår, Brännemo-Rundan #1 fortsatte vid till HolkX och en hel del klur samt Letterbox ESC innan vi skildes från CUR1 och vi påbörjade vår hemresa.
 
 
Då var det dags för fikapaus nr 2 så vi styrde färden mot  Hyttens Kvarn (Qwarn Serie NR2)
 
 
Vilken mysig plats!!!!!
Här såg vi både trollsländor och kräftor.
 
 
 
 
Även humlor i mängd och de brydde sig inte alls om att de fick äta uppockner.
 
 
Mätta och belåtna så åkte vi, nästan helt rakt hemåt igen. 
Några stopp blev det såklart varav GeoBoxen var klart bäst. Några enkla handgrepp och loggboken var i vår hand. Det gällde ju bara att komma på vilka de handgreppen var och det tog en stund.
 
 
Riktigt snyggt! 
En härlig utflykt och tjänsten som sällskapsdam tar jag gärna igen.
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Inga Johansson

Härliga bilder från en finfin tur! Har också pusslat en del på datorn men tröttnade till slut. Det blev lite för mycket. Tycker det är roligare när cacherna varierar lite i upplägg.

Svar: Ja, det är ju som alltid med mystar av alla de slag att det brukar vara jobbet innan som är roligast. Undantag fieldpussel så klart!
bojip

2016-07-22 @ 11:25:17
URL: http://tankstallet.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0