Den alldeles sanna historien om en reptil

 
Facebook är bra på många sätt!
Söndagkvällen avslutades faktiskt på ett minst sagt annorlunda sätt tack vare facebook.
Fick ett samtal från en cachare som besökt en av mina gömmor och då de hittat en levande orm inuti källaren, så undrade hon om jag kunde skriva i gömman att man inte behöver gå in, allt för att inte störa ormen där den var.
Inga problem för mig men sen drog det hela igång.
De la ut denna bild på facebook med en liten undran om vad det kunde vara för orm, då den inte såg ut som en vanlig orm riktigt.
Svaren haglade bokstavligt talat. Många engagerade sig i denna reptil:
Svart huggorm är det inte
ser giftig ut tror nog inte den är inhemsk
Tror tyvärr detta är en utslängd orm..finns de ingen på närmare håll som kan kolla ???
Den där är inte svensk, det är ett som är säkert.
Är nog som sagt en rymling...
Vi har skickat kortet till naturhistoriska museet och hoppas på svar.
Har även vänner som delat fotot, så någon som är kunnig ser det och kan ge svar 
har en vän som jobbar med detta-skickar till han
 Han säger:den är inte inhemsk nej, återkommer strax ville dubbelchecka med sin chef (jobbar på Tropikhus)
osv.........
Visst är det helt fantastiskt egentligen vilket engagemang denna lilla orm skapade!
 
Det hela slutade med att en ormexpert från Hjo lovade ställa upp och komma och rädda ormen från sin källare och där blev jag involverad igen. Kunde jag möjligtvis visa vägen tro?
Inga problem, 21.15 träffades vi för att ge oss in i becksvarta skogen, utrustade med krok, låda och stark ficklampa.
Med bävan öppnade jag dörren och där ligger den!!!!!!
Men väldigt stilla.......
"den ser ju död ut" säger hon.
Närmar sig försiktigt och petar på den med sin krok. 
Hm......Det är ju en gummiorm!
Mycket riktigt. Vem kan ha lagt dit den? Jag har ingen aning för min cache består av en spindel och ormen har kommit dit efter att jag placerat gömman i vintras. Men helt plötsligt så faller alla märkliga loggar jag fått på denna sen i somras helt på plats. Vaktad av två läskiga innvånare exvis. Tänkte att det kanske låg en död råtta i ett hörn eller så.....
 
Avslutar med att kopiera cacharens egen berättelse om detta:
 "Nu ska jag berätta slutet på historien.....
Som sagt var vi ute och cachade i Ekedalen idag. Det blåste väldigt mycket när vi gick in i jordkällaren.
XX fick syn på ormen på golvet och trodde det var cachen. När han kom närmare rörde ormen på huvudet och han backade undan. Ungarna kollade också nyfikna som de är 
Vi funderade om det var en orm eller snok så vi gick tillbaka och tog kortet.
Väl hemma så googlade jag och hittade ingen som såg ut som denna och la ut det här och på en cachingsida om det skulle finnas nån som visste.
Där fanns det en som kände nån på Borås tropikhus.
De skickar ut en ormexpert som är kunnig på giftormar som åker till Ekedalen och möter upp cachägaren.
Väl i källaren med en stark ficklampa säger hon att den är död!
Hon petar på den men sin långa krok och utbrister: 
DET ÄR EN GUMMIORM!!!
Antagligen rörde sig ormen av vinden genom dörren och vi är inga ormexperter så vi trodde verkligen den var riktig. Den var riktigt naturtrogen så inte ens experten såg att den var av gummi direkt 
Ett riktigt annorlunda slut på denna historia men det bjuder jag på 
Kommer nog skratta åt detta många gånger i framtiden....
 
Ett gott slut på denna sanna ormhistoria. Bättre att lyckas rädda ett djur i nöd även om man råkar rädda ett och annat av gummi på vägen kan jag tycka.
Fast ormar de föredrar jag när de är gjorda just av gummi!
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Inga Johansson

Vilken dråplig historia! jag föredrar också gummiormar framför levande dito.

2014-11-21 @ 23:30:26
URL: http://tankstallet.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0