Taste the countryside

Senaste tiden har det varit mycket himlaläckage men denna måndag skulle det hålla upp.
Alltså planerades det för en liten utflykt i Sjuhäradsbygd. Jag köpte en fotoorienteringskarta av "taste the countryside" för några veckor sen och att leta efter var bilder är tagna gillar jag. Tanken var ju att man skulle cykla men det insåg vi blev alldeles för långt så det fick i stället bli en biltur med några cacher man kunde vandra till i stället.

En mycket bra mix om jag utvärderar, det enda som jag kan tycka var tråkigt var att eftersom det var måndag var alla ställen stängda i trakten.
Några av platserna på kartan hade oxå geocacher och vi valde att börja med  Där bränner jag mitt brännvin själv..., en plats som verkligen är jättefin. Denna cache loggade jag redan 2015 så nu letade vi bara efter en bild som kunde passa på platsen.

Broddarps k:a låg inte så långt därifrån och självklart vill man ju logga en cache av någon man känner. Denna är konagirl77 ägare till och det visade sig vara en riktigt fin kyrka.

Allt var ju stängt denna måndag så matsäck var packad. Gäller bara att hitta lämplig fikaplats då.
Sämsjöborg gav oss både en liten promenad och finfina fikabord.

Dagens finaste plats var utan tvivel Källekrokehall. En cache som ligger lite avsides och därför inte heller får så många besök. Eftersom en av kontrollerna på vår papperskarta tog oss bara nån kilometer från denna cache valde vi att gå från det hållet i stället för från Molla bokskog som parkeringskoordinaterna egentligen ville.
Väldigt fint med kohagar intill sjön innan vi vek av in i skogen.

Här var maken smart och föreslog att kaffet skulle med. Vilken tur för finare fikaplats var svår att hitta.

Även grillplats fanns här. Jättefint!
Det finns en vandringsled som går runt hela sjön Sandsken, den kan jag väl tänka mig att gå någon gång för den verkar vara i bra skick.

Sista fotostoppet på vår lilla runda blev ännu en plats jag besökt förut.

Hägna Gammelgård
Även denna cache loggades för länge sen, redan 2013 men visst är platsen värd ett återbesök!

En synnerligen trevlig måndag i semestertider.

Trollskogen

I Fröjered finns en skog full av troll, alltså en riktig trollskog.
Här har jamandcat skapat en fin serie cacher, alla med ett genomgående tema "troll".
En stor del av skogen är jättefin, även om modernt skogsbruk kan ses i ytterkanten av området där skogsmaskiner härjat.
Informationstavlor är ibland väldigt intressanta, ibland har de till och med extra ben.

Rolf Lidberg, här fanns tidigare en gammal cache som nu arkiverats, men platsen är precis lika fin som då. Var framme vid Tidan en stund och bara njöt av vyn.

Spanar man ner i marken kan man oxå hitta vackerheter, Mossa älskar jag ju så varför inte en bild på mossa oxå?

Billingetrollet - Reverse cache tog oss lite tid, men det var främst teknikproblem. En finfin promenad fick vi i den vackra Fröjereds trollskog och fikat, som man ju måsta ha när man cachar avnjöts vid en folktom badplats. För trots att solen skiner var det rätt kallt.

Spår på en ö

Vi hade tänkt oss en lite längre resa nån gång i sommar och ev skulle det bli av denna söndag. Nu ville inte vädergudarna riktigt sammarbeta för en långvandring så vi hamnade på kållandsö i stället. Där finns ju en hel del cacher kvar som man inte behöver vandra långt till. Åkte genom en regnskur på vägen dit och var lite tveksamma till hur det skulle bli att vandra så vi valde att åka ända upp till Läckö som första stopp. För att se vad vädret ville helt enkelt.
Dessutom finns ju nu både ett spöke en lab och en bonuslab där att logga för oss.

Cikorian blommade så vackert vid parkeringen, fortfarande med morgonens regndroppar på kronbladen.

Himlen blir ljusare grå och vi bestämmer oss för att chansa på att åka ut till spårön där det fortfarande fanns några ologgade vandringscacher för oss båda. Vi valde den blå leden förbi Bockarmen.
Spårön #Bockarmen-Avstickare blev just en avstickare, visserligen bara ca 50 meter från leden men lite uppför fick vi gå och sen lite nedför och sen uppför igen. Fin liten dal däremmellan.

Så fick vi då den sjönära vandring jag uppskattar så mycket.

Och självklart så var ju fikat med i ryggsäcken. Finns 2 fikabord längs den leden varav vi använde det ena.

Ungefär här blev vi båda myrbitna, exakt samtidigt. Blå leden användes stundtals även som vandringsled för myror.

Izzie vgar den enda som var sugen på att doppa tassarna.

Nu är då alla cacher på spårön loggade. Det tog sin lilla tid, men många fina vandringar har det blivit tack vare dessa cacher.

Vi fortsätter mot Hyllingsund #3
Fast först loggar vi lite andra längs vägen. Det där med fikaplatser är ju viktigt så valet mellan ovan nämda cache samt Finfin fikaplats var svårt.
Men med facit i hand blev valet av Hyllingsund #3 väldigt bra.
Oerhört fin plats med ett fikabord 20 meter från bilen.

Att fikabordet var nära bilen brukar inte betyda något alls normalt, jag går gärna med ryggsäck. Men denna dag var till och med 20 meter för långt.

Molnen hopar sig i bakgrunden........

Plötsligt faller en droppe, sen faller allt på en gång. Precis allt.

Vi blev plaskblöta! Att 20 meter kan vara så långt. Tur vi inte hade en kilometer.
Vi avslutade med att logga en multi och blev lite blötare ändå.
Bifogar min logg, fattar inte hur vi kunde röra till det så för oss egentligen.

"Haha, ja detta blev en minnesvärd cache.
Vid ett tidigare besök påbörjade vi denna, och hade räknat fram finalkoordinater som vi av någon anledning trodde skulle vara steg 2 och de började vi med att undersöka. Absolut nada. Vi hade räknat galet och vad gör man då? Börjar med att läsa på skylten vid steg ett igen? Nä, varför det???? Vi hade ju redan en anteckning om vad som skulle stå på den skylten i vår privata cacheanteckning. Räkna lite och tja, inte tusan blev ju det rätt det heller.
Åkte och fikade vid Hyllingsund och blev plaskblöta av en oväntad regnskur, men ville göra ett försök till. Denna gång så valde vi faktiskt att läsa på skylten vid koordinaterna och insåg att vi visst tidigare försökt räkna fram platsen för steg 2 med de uppgifter vi skulle fått på just steg 2. Tror bestämt att vi är lite virriga........eller kanske inte så lite.
Nåväl. Om man börjar där man ska så är multin inga som helst problem att lösa och vi hamnade på en väldigt sannolik plats till slut.
Att det sen var plaskblött ute efter den minst sagt häftiga regnskuren tidigare och vi på så sätt blev ännu blötare gjorde bara minnet av denna cache än mer minnesvärd.
Tack!!!!!"

Trots att vi var rätt blöta så skrattade vi. Så tokigt det kan bli ibland och det är de där tokskratten som gör livet så mycket roligare.

Cykelturen

En cykeltur är aldrig fel, speciellt inte om den går länge en asfalterad gammal banvall.

Att få cykla mer på sjuhäradsrundan har funnits på min önskelista rätt länge nu, egentligen skulle jag ju vilja cykla hela rundan nån gång, men det får bli ett framtida projekt.
Denna soliga lördag fick det bli söder om Ulricehamn, intill Åsunden som blev vårt mål. Fram och tillbaka samma väg.

Kan väl säga att vi inte var ensamma om att cykla just där. Vi mötte massor av folk, de flesta märkligt nog med proffscyklar och klädda för mer krävande cykling. Givetvis delade vi även spår med mer vanliga cyklister i alla åldrar, hundar och även rullskidåkare. Att ta kort utan en massa andra med var inte helt lätt.
Så caching var knappt att tänka på trots att det ligger massor av cacher utefter denna cykelled.

Vi trampade på i god fart för att hitta ett fint fikaställe där vi kunde avnjuta våra medköpta räkmackor.
Alla bord som fanns var upptagna men vi lyckades hitta en fin plats på en pir, en bit bort från spåret.
Mums.

Vi fortsatte trampandet och jag trodde nog att nästa sjönära etapp nedanför Vegby skulle vara lika fin eftersom den gick precis längs Sämsjön men där misstog jag mig.
Väldigt igenväxt av sly nästan hela sträckan. Vid 33 Cykelturen vände vi och körde norrut igen, på det hela taget var den cykelsträckan upp till vegby rätt trist, och det märktes på antalet cyklister, för här var vi nästan själva.

Lite kaffepaus innan vi hoppade på cyklarna igen, och nu blev det faktiskt några cacher loggade oxå.

Inte så många som jag kanske hade förväntat mig från början, men ändå helt ok.

Banvallen mellan Vegby upp till Ulricehamn är verkligen jättefin, och jag kan varmt rekommendera en cykeltur där. Att man kan logga några cacher är bara en bonus.

Hökensåspromenad

Ledig tisdag var det ett tag sen jag hade, men denna vecka sammanföll både ledig dag och "ingethimlalläckage". Alltså gav vi i tjejligan oss ut på promenad.
Denna gång blev det Hökensås igen och fortsättningen på denna runda.
En #1 (Kan inte låta bli att gilla att nummet ett i serien heter en)
Siktet denna dag var fika vid Rävafallet, en jättefin plats jag varit vid förr men gärna återvänder till.
Först lite utsikt längs vägen.

Man kan faktiskt se Vättern härifrån, även om det är svårt att se på bild.

Vi gick rundan "baklänges och närmade oss alltså fallet nedifrån, så vi var tvugna att korsa ån. Tur det fanns en nyare bro oxå!

Vackra Rävafallet. Perfekt fikaplats!

Larvigt fikasällskap!

Mätta pch belåtna ger vi oss på att klättra uppför branten precis bredevid fallet. Här hade det varit lite besvärligare att gå neråt, men jag gissar att det finns en stig lite längre ifrån fallet som är mer lättgången även neråt.
Strax återfick Holmån en lugnare rytm igen och den följde vi sen  tillbaks till parkeringen.

Vilka gigantiska ormbunkar det finns i år!!!

En fin promenad. Hökensås levererar alltid. Första regndroppen föll precis när jag öppnade bildörren när vi var tillbaks. Tur får man nog säga att vi hade.

Hofslätt och sjöbo

Egentligen skulle vi till Svenljunga. Igen.
Men det känns rätt långt att åka i 2 bilar ända dit så valet blev i stället att vi mötte upp Lacksen och MAN33 utanför Jönköping då de övernattat i Tenhult.
Jag hade önskemål om 2 promenadrundor varav den första var HHG#1.
En gång för många år sen besökte jag Hassafall och tyckte naturen var fantastiskt och nu var det så dags att gå en längre del av Hassafalls leden.
Vi började promenaden vid Hofslätts hembygdsgård.

Grönt och lummigt längs ån.

Och minst sagt gigantiska ormbunkar.

Vi leker troll under en inte helt säker bro.

Vrilbuckligt träd måste dokumenteras.

Vi närmar oss Hassafall, här nedre fallet.

Trappor fanns det gott om och det underlättar ju såklart.

Snillen spekulerar. Fruktstund vid övre fallet.

Och så självklart flera bilder på det övre vackra fallet som slingrar sig mellan stenarna.

Vandringsleden är helt underbar, så vacker. Cacherna i serien var däremot inte helt lätta, men vi lyckades hitta alla som var aktiva, även om det nog var ren tur på åtminstone 2.
Nöjda återvände vi till Hovslätt där vi packade upp vår lunch vid ett av hembygdsgårdens bord.

Fortsatte mot Bottnaryd och en relativt nysläppt runda, Sjöboleden #1, en vandringsled med skyltar som berättade om platserna längs leden.

Detta var en riktigit trevlig led att gå och cacherna var lätthittade på perfekta koordinater, även om en av dem fick oss att få vända tillbaks hundra meter och hitta en annan väg, då det visade sig vara en bergvägg i vägen. Men det var faktiskt oxå den jag minns bäst, bara för att det innebar lite mer utmaning. Dessutom träffade vi på dessa vackra liljor mitt i skogen.

Vackra hagmarker, skogsvägar och lite stigar och sen hade vi traskat även dessa 4 kilometrar.

Ett gäng petrör loggade, men vid en vacker vandring är det fullt tillräckligt.
Svenljungatrakten hoppas jag fortfarande på, om det någon gång går att samåka igen framöver, men Jönköpingtrakten var inte fel det heller!

FAD-skogen

Hur många gånger har vi pratat om att åka till Lidköping och logga klart de superbra gömmorna som släpptes till FAD???
Ja, det går nog knappt att räkna.....
Men plötsligt händer det och i måndags möttes vi i Lidköping, lagom till att himlen öppnade sig.
Snart höll det upp och vi traskade iväg, men innan vi hunnit speciellt långt kom en skur till, som vi tillbringade under ett utskjutande takutsprång. Ibland har man tur och slipper bli blöt.
Sen höll det upp och vi traskade iväg.
Nr 15-26 var de som stod på dagens program.
Cacherna var uteslutande (precis som förväntat) av väldigt bra kvalitet.
Denna typ av holk innehöll alltid något riktigt kul.

Skogen var fin, mestadels kunde vi följa stigar och elljusspår för att göra kortare utflykter i grönskan.

Undrar vad som händer här??? Geocachare är allt ett bra konstigt folk....

Alla cacher i serien, utom en som var disablad löstes och så till slut hade vi denna i vår hand.

En mycket trevlig dag i Lidköping!