Från fikaplats till fikaplats

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Mitt i veckan, mitt i semestern och en regnig dag var utlovad. Fast kanske det skulle kunna bli ok väder ute på kållandsö? Åtminstone hade väderleksprognosen utlovat en hyfsat regnfri förmiddag.
Titti ville gärna ses och utrustade med ombyteskläder begav vi oss av mot Kållandsö.
Eftersom det ju hängde regn i luften vågade vi oss inte på att vänta med Finfin fikaplats tills det var dags för fika så vi började helt enkelt med denna. En promenad genom skogen, förbi en hage med stora långhornade kossor ledde oss till en riktigt fin plats.
 
 
Skogen öppnar sig!
 
 
Titta! Även ett fikabord fanns ju på plats, om än lite skruttigt.
 
 
 
På andra sidan vattnet och all vass skymtar ett hus. Där skulle man nog kunna bo. Vackert är det helt klart!
 
 
Vi fortsatte nu direkt mot Hyllingsund #4 då det gick att gå en skogsväg en bit och sen rakt över ett nyslagen vall. Här mötte oss denna ståtliga gamling!
 
 
Promenaden fortsatte mot Bröderna Djups stuga och sen vidare mot Hyllingsund 5 innan vi vände. 
Vilken sanslöst vacker väg vi blev visade! Denna promenad överträffade verkligen mina förväntningar med råge. Att himlen höll tätt gjorde absolut ingenting, inte heller att vi hittade massor av kantareller och jättegoda svarta sötbär.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Till och med solen behagade visa sig en stund
 
 
Från denna idyll till en annan idyll Spikens gammelskog.
Helt ljuvlig miljö. Är ju sanslöst svag för mossig skog.
 
 
 
 
Efter en del andra fina platser var det då dags för vårt sista fikapaus. Nu hade det börjat blåsa kallt och regnet hängde verkligen i luften. Vi kör mot På väg till fina fika- och badplatsen, en plats jag sen tidigare är väl bekant med. Nu finns även en cache som jag oxå fick återse efter att den legat på Österplana hed ett antal år.
Cachebeskrivningen:
"Den här burken har en särskild historia! Den hittades bortkastad i skogen på Kinnekulle ca 30 meter från där den skulle varit. Då bojip som ägde den tyckte att jag skulle återanvända den till en fin fikaplats på Kålland är detta nu gjort. Här finns inte bara en fin fikaplats, på sommaren är det en utmärkt badplats för både stora och små. Här finns också en liten hamn med ett antal båtplatser. En pärla vid Vänern att besöka."
 
 
Var ju tvungen att gå ut mot hamnen där fikaborden finns, men här blåste det isvindar så vi gick tillbaks mot bilen igen.
 
 
Kanske man kunde få både lä och sjöutsikt?
Jodå det gick visst utmärkt. Med några täta lövträd bakom ryggen fick vi skydd både från vind och faktiskt även regnet som började falla.
 
 
Tidigare på dagen hade jag plockat med mig några blåbärskvistar och det smakade inte alls fel på denna fina plats.
 
 
 
 
 
 
Kålland brukar alltid vara synnerligen trevligt, fast just denna dag överraskades jag lite extra av att vi hittade så många fina platser.
Och ombyteskläderna förblev orörda. Bara det var så skönt denna regniga dag. För varje gång molnen hopade sig och det började droppa så blåste molnen bort.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0