Gårdsjön runt

 
 
 
 
 
 
 
 
Allt började med att vi pratade i bilen på vår väg ner till Skåne om att Elin hade FTFat den första i en serie som verkade trevlig, men att de bara hade loggat den första den gången. Hon ville väldigt gärna återkomma för att logga resten nån gång.
Hm, vad kunde detta vara för runda tro?
Jag började söka på geocaching.com och hittade Gårdsjön Runt 1. Insåg att detta ju var precis en sån runda som jag borde uppskatta.
Gårdsjön Runt är en relativt ny vandringsled och därför inte så upptrampad på vissa ställen. Leden är skapad av föreningen 'Kvarnfallets Vänner' och är 8,5 km lång. Slingan bjuder på varierad terräng i skön och lite trolsk natur och vissa delar kan upplevas som lite svårare. 
Jag är ju rätt spontan av mig så min första helt lediga dag efter att säsongen slutat skickade jag iväg en förfrågan till Elin, var hon möjligen ledig i morgon?
Jodå, och till min lycka så ville hon väldigt gärna följa med
 
 
Så var vi då på gång. Dessa ledmarkeringar följde vi, till en början i fin, lättvandrad skog.
Men snart skymtade lite vattenblänk. Gårdsjön, för dagen blank som en spegel.
 
 
 
Solen kom fram alltmer och det blev en vansinnigt vacker novemberdag.
 
 
Men man vet ju aldrig hur länge solen är framme, så bäst att passa på och försöka hitta en fikaplats där solen kommer åt.
Vi satte oss på en uppochnervänd båt strax intill denna vackra vy. 
 
 
Så himla fint! Mer spegelblank sjö är svårt att hitta.
 
 
Jag upphör aldrig att förvånas över hur mycket färg det finns i naturen även så här de sista dagarna i november.
 
 
 
 
 
Vi närmar oss cachen Gårdsjön och det är här i närheten som vi hittar rundans absolut bästa fikaplats. Här fanns även bord och bänkar. Nu var vi ganska nyfikade, så vi stannade bara till lite extra och njöt av den vackra miljön.
 
 
 
Här fick vi sen följa bilvägen en stund innan vi åter gick in på stig igen.
 
 
Så helt plötsligt dyker detta ställe upp. Spännande!!!
 
 
 
Vi fortsätter grusvägen fram ytterligare en bit och möter dagens enda människa, i bil. Hoppar till båda två för det har verkligen känts som vi varit helt ensamma här i naturen.
 
Nu blir det stig igen och vandringen fortsätter mer på temat mossa.
Just här fann vi rester av en gammal kvarn.
 
 
Ja, jag gillar ju mossa!
 
 
 
 
Även troll träffade vi på.
 
 
Bävern hade haft party rejält i trakten. Det låg fällda träd huller om buller en bit längs stigen. Kan det vara en konstnärlig bäver som varit i farten här tro?
 
 
Solen står lågt så här års. Snart är den på väg ner, men vi hann med en fikapaus till i solen nere vid vattnet ungefär här. Lite ris skymde sjöutsikten en aning, men sol det fick vi.
 
 
Nu lämnar vi strax vattenblänket från Gårdsjön, skymningen sänker sig snart och vi närmar oss slutet på vandringen.
Finalkoordinater räknas ut och vi konstaterar att detta var en väldigt trevlig led att gå. Så väldigt glad att den fått geocacher. För hur skulle jag annars hittat hit?
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0