Juldag på Kållandsö

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Jag har alltid varit väldigt svag för Kållandsö. Gillar verkligen att vandra längs de fina lederna som går sjönära där. När så det gavs en svag förhoppning om sol på juldagen så ville jag ju bara passa på. Fick med maken på tåget och även konagirl77 samt chevy57. Allt var alltså upplagt för en riktigt fin dag.
Var sina bilar tog vi såklart och möttes upp i närheten av På väg mot björkholmsslingan.
Denna slinga var faktiskt en jag inte visste fanns, men jag blev inte besviken.
 
 
Kul att se hur tallar kan växa i denna miljö.
 
 
Skavens bad ö ligger strax intill, en cache jag loggat, men platsen ville jag hemskt gärna besöka igen.
Så himla fint!
 
 
 
 
 
 
Fint var det ute på ön oxå, fast jag hade missat det där med att det skulle vara nordlig vind.
Varmt var det  verkligen inte.
 
 
Solen står lågt så här års och ville gärna gömma sig bland molnen.
 
 
Åter tillbaka till björkholmsslingan igen, en ca 3 km lång vandringsled som till stor del går sjönära. Vackra vyer avlöste varandra.
 
 
 
 
 
 
 
 
Fikat hade vi självklart med oss och flera fina platser fanns att välja bland, åtminstone en dag då det inte blåser nordanvind. Vi hittade till slut en plats vid båthamnen där det både var lä och sol. Underbart!
 
Vi fortsatte mot Mose död
 
 
En inristning som troligtvis är över 100 år gammal finns på ett träd. På trädet står "Mose död". Det fanns en man som var backstugesittare vid namn Johannes Karlsson men han kallades Mosen. År 1894  gick Mosen till skogs för att skaffa ved men han kom inte hem igen som beräknat. Man ordnade med skallgång och här hittades han död av Otto Svensson och några jämnåriga pojkar. Han satt på ett berg, tillbakalutad mot en ryggbörda av ved. Berget där han återfanns kallas än idag för Mose död.
Kul att bli visad platser som de här!
Ytterligare en plats jag aldrig hittat annars var Mista udde
 
 
 
 
En plats man lätt kom tlll via stig, visserligen kanske en km att gå, men lustigt nog låg den ologgad hela 6 dagar innan FTF. Märkligt kan jag tycka.
Väldigt fint var det här och självklart så packades andrafikat upp här.
En väldans fin och trevlig juldag som kändes helt rätt så här i coronatider.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0