Ännu en blöt samt ett otillgängligt ötorp

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Den andra mars börjar jag jobba fullt igen efter att ha varit "säsongsledig". Så när tillfälle har getts senaste tiden har jag gärna passat på att bege mig ut i skog och mark.
Efter att ha tillbringat förmiddagen med att plocka tulpaner kände jag ett sug ut i vildmarken. Älskar verkligen att jobba med tulpanerna men de finns kvar ett tag till. Konagirl77 brukar inte vara sen att haka på sådana upptåg så vi möttes upp strax innan Bjärsjön för att ge oss ut i spenaten.
Bjärsjön loggade jag redan 2010 men den låg så fint till så jag hade inget emot ett återbesök.
Här hade jag gärna fikat om det inte blåst så kallt från sjön.
Vi stannade och njöt en stund av utsikten iallafall.
 
 
Så begav vi oss mot Billinge Blöt # 5 Komossen
 
 
Som synes inga stigar men min gps visade att den nog kunde finnas stigmöjlighet och det visade sig även stämma. Inte ända fram men hyfsat nära.
 
 
Lite blött på sina ställen men inget som gjorde fötterna blöta.
 
Komossen i egen hög motljusperson.
 
 
Vidare mot Ötorpet
I beskrivningen står 
Ett torp som försvann från kartan för mer än 70 år sedan. Du får gå åtminstone 1 km över hygge och obanad terräng, troligen betydligt längre.
Här uppe låg många torp där fattigt folk fick försöka klara sig. Det här torpet måste varit ett av de sämsta, det övergavs först. Trots att torpet försvann från kartorna före 1936 har ägorna inte vuxit igen fullständigt, markerna måste varit urusla för jordbruk.
SPÄNNANDE!
 
 
 
Fast var den där kilometern fanns kan man undra. Vi använde stigen mot Komossen och genade sen max 400 meter in genom riktigt fin skog.
Fallna träd på sina ställen men inte ett enda hygge som tur  var.
Massor av mossa!!! mmmmmm.
 
 
Nu är vi nära
 
 
Gläntan strax intill torpresterna.
 
 
Fika bör man och det blev en fin stund i mjukaste mosslandet en bit från det gamla bortglömda torpet.
 
 
 
Ingen mobiltäckning alls, bara vi och suset från träden. Gillar de här vildmarksgömmorna skarpt, för hit hade man verkligen inte hittat utan en geocache.
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0